Loading

Blog

Zeven blinkende, gouden tips om van je nieuwsbrief een succes te maken

Een nieuwsbrief is een eenvoudige manier om klanten en prospecten te informeren, dat weet inmiddels iedereen. Dient je nieuwsbrief ook om hen aan te zetten tot actie? Hoe overhaal je een passieve lezer om op de knop te drukken? Deze zeven tips zetten je alvast een eind op weg.

1. Contactendatabase

Je nieuwsbrief mag er nog zo goed uitzien, als niemand klikt, is het een parel voor de zwijnen. Versturen naar de juiste mensen en e-mailadressen is dus het allerbelangrijkste. Zorg dat je database bestaat uit gekwalificeerde contacten, mensen waarvan je weet dat ze potentieel geïnteresseerd zijn in je diensten of producten. Werk met persoonlijke e-mailadressen en verdeel je contacten indien nodig in segmenten, waarnaar je aangepaste nieuwsbrieven kunt sturen.

2. Regelmatig

Niet dat je elke week een nieuwsbrief moet versturen, maar probeer in de mate van het mogelijke toch een regelmatige frequentie te vinden. Voor de meeste doelgroepen is vijf keer per jaar voldoende en elke drie weken ideaal. Heb je via andere kanalen effectief contact, dan kan je de frequentie van je nieuwsbrief verlagen. Zorg er altijd voor dat je iets te vertellen hebt. Beter een editie overslaan dan over het mooie weer en de prijs van de tomaten te moeten beginnen. Irrelevante content zorgt ervoor dat je nieuwsbrief ook de volgende keren minder gelezen wordt.

3. Mass mailer software

Na het uitsturen van de nieuwsbrief, wil je natuurlijk ook weten of die succesvol is. Statistieken als kliks, bounces en uitschrijvingen worden automatisch bijgehouden in software zoals Campaign Monitor, of de meer gesofisticeerde software voor marketing automation, zoals ClickDimensions, Pardot of SharpSpring. Onmisbaar, wanneer je wilt meten of minimum 1,75% van je contacten op een link heeft geklikt. Dat is namelijk de ondergrens voor een succesvolle nieuwsbrief. Wij zijn pas tevreden als we de kaap van 5% halen.

4. Wanneer uitsturen

Een algemene richtlijn voor B2B is dinsdag- en donderdagvoormiddag, net voor de middag. Statistieken hierover spreken elkaar echter tegen. Wat je best doet, is beginnen met verzending op deze tijdstippen en stelselmatig vergelijken wat het beste werkt voor jouw publiek. Stuur elke nieuwsbrief minstens twee keer uit, de tweede keer naar wie nog niet opende of klikte.

5. Onderwerpregel

Onderschat de kracht van een goede onderwerpregel niet. Het is namelijk het eerste wat je lezer te zien krijgt in z’n inbox. Trek de aandacht en maak de lezer nieuwsgierig. Maak die onderwerpregel niet te lang en mik op minder dan 40 karakters.

6. Actie, graag

Wil je weten wie echt geïnteresseerd is in je diensten of producten? Voorzie dan een concrete call-to-action. Elke nieuwsbrief moet er tenminste één hebben en maakt meteen duidelijk wat je van de lezer verwacht. Een button is daarbij geen slecht idee, die genereert gemiddeld 28 procent meer kliks dan een simpele link. Er zijn heel veel mogelijke CTA’s, maar je schrijft best vanuit de eerste persoon. Uit onderzoek blijkt dat “Start mijn proefperiode” 90 procent meer kliks genereert dan “Start uw proefperiode”. Ook een zekere tijdsdruk door het toevoegen van een woord als “nu” werkt beter. “Ik start nu mijn gratis proefperiode” is dus zowat tien keer beter dan “klik hier”.

7. Kort en bondig

Leef niet in de illusie dat jij de enige bent die een nieuwsbrief verstuurt. Wees daarom kort en bondig. Heb je meer dan een paar lijnen nodig om iets uit te leggen? Leg dan de link naar een blogpost of naar een webpagina. Intussen genereer je zo ook meer traffic naar je website. Bouw je nieuwsbrief ook op rond een bepaald onderwerp en zorg voor relevante informatie.

Het start met content...

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe zorgt u ervoor dat u content kan omtoveren in leads? Zou het echt zo makkelijk zijn? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, een checklist en een plan.

todo