Loading

Blog

Home sweet homepage, vier tips over wat er op je hoofdpagina moet

Je krijgt maar een kans voor een eerste indruk. Dat geldt ook voor de website van je bedrijf. Onderschat het belang van een goed doordachte hoofdpagina dus niet, vele bezoekers komen daar het eerst terecht. Afhankelijk van wat een bezoeker er te zien krijgt, besluit hij om de rest van je website – en je dienstverlening – te bekijken, of elders verder te surfen. Daarnaast bepaalt de inhoud van je hoofdpagina ook voor een deel je SEO-score. Je wil dus dat jouw digitaal visitekaartje meteen de juiste impressie maakt en vooral doet wat het moet doen.

Een goede hoofdpagina, klinkt logisch. Maar wat betekent dat concreet, naast die voor de hand liggende basiselementen, zoals je bedrijfsnaam, je logo, een menu, en een navigatiebalk? Zijn dat flitsende, moderne beelden, een overzicht van wat je bedrijf allemaal doet, of wie je bent? Om daarop het antwoord te weten, moet je je eerst een andere vraag stellen: Wat wil je van je bezoekers zodra ze de hoofdpagina bereiken? Want veel bezoekers is wel leuk, maar je wil natuurlijk vooral conversie: van je bezoekers klanten maken. We sommen voor jou even op wat er absoluut niet op je hoofdpagina mag ontbreken, en waarom.

Algemeen beeld

De eerste 10 seconden van een websitebezoek zijn cruciaal, dan beslist de bezoeker of hij al dan niet vindt waarnaar hij op zoek is. Zorg daarom dat het gevoel goed zit en je meteen heldere informatie meegeeft. Dat doe je met een hero, een headline en/of een promise. Met je hero-afbeelding of hoofdafbeelding kan je je onderscheiden van je concurrentie en een bepaalde sfeer oproepen om je bezoekers te inspireren. Vermijd dertien-in-een-dozijnafbeeldingen en durf origineel te zijn. In je headline zeg je wat jouw bedrijf doet. Niet meer, niet minder. De promise omschrijft kort wat jouw bedrijf belooft en welke pijnpunten van klanten je daarmee aanpakt.

Vreselijk duidelijke navigatie

Na de eerste seconden wil je de bezoeker zo vlot en eenvoudig mogelijk laten navigeren naar datgene waarover hij meer informatie wil. Je hoofdmenu is dus van groot belang, zowat de helft van de bezoekers gebruikt die meteen, als hij goed zit. Daarnaast kan je op de pagina zelf knoppen, stukken tekst en andere actie-items toevoegen die je bezoeker doorverwijzen naar andere onderdelen van website. Plaats een aantal calls-to-action op je hoofdpagina die inspelen op de verschillende stadia van het aankoopproces, maar bombardeer je bezoeker er niet mee. Je wil zeker vermijden dat hij niet meer weet waarop hij eerst moet klikken.

Meer informatie?

Sommige bezoekers willen nog niet meteen al je productpagina’s van buiten leren, maar wensen wel wat meer informatie dan een korte oneliner. Ze willen op een paar minuten een idee krijgen van wat je bedrijf doet, zonder je hele website te moeten doorbladeren. Op je hoofdpagina mag je dus ook kort de belangrijkste aspecten van je bedrijf voorstellen: wat je doet, welke producten of diensten je aanbiedt, welke voordelen die opleveren, wat klanten vertellen. Vermijd daarbij jargon en probeer je dienstverlening vanuit het klantenperspectief te benaderen. Je hoeft dit niet te doen, kijk maar eens naar de homepagina’s van Apple en Microsoft, één keer scrollen en je bent beneden.

Visuele ondersteuning

Droge tekst zonder beeld is maar saai, het is al snackable content wat de klok slaat. Gebruik relevant beeldmateriaal op je hoofdpagina. Vermijd wel de foto die iedereen gebruikt en overweeg ook infographics, icoontjes, video’s of andere soorten visuele content. Denk goed na over wat je nog meer toevoegt en hoe het bijdraagt tot de ervaring van je bezoekers. Less is more!

Naar een betere website

Een nieuwe website maken is een intense klus. Vaak lopen timing en budget uit de hand. Ons stappenplan zet u op weg om uw nieuwe website online te krijgen binnen een realistische deadline, zonder onnodige kosten. Bekijk de veertien stappen met voorbeelden.

todo