Loading

Blog

Requiem voor een oplossing

Onlangs hoorde ik weer eens een reclamespotje op de radio dat me een ‘HR-oplossing’ wou verkopen, al dan niet gevolgd door ‘op maat’, dat ben ik in mijn ergernis over de term oplossing waarschijnlijk vergeten.

Want wanneer heb jij onlangs via Google gezocht naar een HR-oplossing, website-oplossing, software-oplossing, geïntegreerde solution, totaaloplossing, solution op maat, advertising solution? Heb je dan meteen gevonden wat je zocht?

Geen ‘oplossing’ gevonden

Via de Google Zoekwoordplanner hebben we het even opgezocht, hierbij een indicatief overzicht van het aantal maandelijkse zoekopdrachten in België voor CRM en gerelateerde termen:
– Salesforce: 8.100 zoekopdrachten
– CRM: 6.600
– CRM (plus een merknaam): meer dan 2.000 zoekopdrachten
– CRM system en CRM systeem: 730
– CRM software: 390
– CRM tools: 110
– online CRM en CRM online: 100
– CRM pakket: 70
– solution CRM, CRM solution for small business, CRM software solutions en CRM solutions: 50
– best CRM solution, top CRM solutions, CRM solutions comparison, compare CRM solutions: 40
– CRM programma: 40
– CRM apps: 30
– mobile CRM: 20
– online CRM solution en cloud CRM solutions: 20
– CRM oplossingen: 10
– business solutions CRM: 10
– CRM solution provider: 10
– CRM oplossing: 0 zoekopdrachten

In totaal vindt de Google Zoekwoordplanner ruim 26.000 maandelijkse zoekopdrachten naar CRM, met bijna 700 verschillende zoektermen. Bij 10 opdrachten wordt het woord oplossingen gebruikt. Dat is 0,04%. Solutions komt iets meer voor, maar geraakt ook niet voorbij de 0,49%. Zijn we het erover eens dat ‘oplossing’ en ‘solution’ niet tot het spontane taalgebruik behoren?

Nu we toch bezig zijn, nog zo’n leeg begrip in deze context is ‘platform’. Komt voor in 0,11% van de zoekopdrachten die met CRM te maken hebben. Schrap het dus ook maar uit je woordenschat.

Je zoekt niet letterlijk naar oplossingen

Het probleem met oplossingen of solutions is dat het verhullende termen zijn die sommige verkopers en marketeers gebruiken om hun producten of diensten interessanter te doen klinken (vermoeden we). Alleen, ik google niet naar een verplaatsingsoplossing als ik een nieuwe auto wil kopen. En als ik mijn nieuwe auto fier laat zien aan mijn buur, zegt die ook niet “wat een knappe mobility solution heb jij me daar gekocht”.

Benoem de zaken zoals ze zijn

Als je dus wil dat een potentiële klant op je website komt of er meteen vindt wat hij zoekt, benoem de zaken dan zoals ze zijn. Als ik niet weet wat iemand me wil verkopen, waarom zou ik dan kopen. Zal ik de moeite doen om te achterhalen wat je nu precies bedoelt met je ‘solution’? Als ik een website, nieuwbrief, spotje of artikel zie met nietszeggende termen, heb je het waarschijnlijk al verkorven. Doe mij, maar vooral jezelf en jouw bedrijf, dus een lol en gebruik klare taal.

 

Het start met content...

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe zorgt u ervoor dat u content kan omtoveren in leads? Zou het echt zo makkelijk zijn? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, een checklist en een plan.

todo