Loading

Blog

Een promotieplan voor je volgende webinar voorzien?

“Wat doe jij precies bij Quadrant?” Het is een vraag die ik regelmatig krijg. “Ik ben content marketeer”, antwoord ik dan. Op dat moment kom ik er meestal niet zo makkelijk van af als een bakker of de slager op de hoek. “Wat houdt dat dan precies in?” “Wel, als content marketeer help ik klanten aan extra leads door content te creëren, die te verspreiden en ervoor te zorgen dat er reactie op volgt. Die content kan verschillende vormen aannemen. Dat kunnen bijvoorbeeld blogs, social media posts, whitepapers of webinars zijn.”

Vaak zijn het dan die webinars, waar ze meer over willen weten. Dat is ook niet onlogisch: om een webinar te volgen, hoef je je niet te verplaatsen. Ben je het beu? Dan ben je in een klik terug weg. Als organisator van een webinar zet je de deur open voor prospecten. Door hen een halfuur te boeien, bewijs je je expertise. Maar hoe organiseer je dat efficiënt?

Bereid je webinar goed voor

Kies een specifiek, afgebakend onderwerp dat triggert. Duid aan wie zal spreken en voorzie bij meerdere sprekers ook een moderator. Beslis ook meteen welke software je zult gebruiken. Wij hebben een boontje voor GoToWebinar (wegens de ‘gated webcasts’), anderen verkiezen Skype Meeting Broadcast, dat meestal gratis in Office 365 zit. Maak vervolgens de webinar aan in de software en vraag een registratielink op. De inschrijvingen kunnen nu beginnen.

Maak lawaai vooraf

Een webinar zonder inschrijvingen is een maat voor niets. Promoot je webinar dus uitgebreid. Dat kan op heel wat verschillende manieren. Publiceer de registratielink op je website, zorg voor beweging op sociale media, laat mensen inschrijven via online advertenties, zet het in je e-mailhandtekening, schrijf een blog over het onderwerp van de webinar en stuur die rond, enzovoort.

Stuur ook ten minste drie uitnodigingen in de vorm van een newsletter naar je eigen database, waarvan de laatste één dag voor de webinar. De ervaring toont ons dat de meeste inschrijvingen nog steeds hiervandaan komen, een goede database is dus een must. Stuur ook twee bevestigingen aan wie zich inschreef, de eerste bij inschrijving en de laatste één dag voor de webinar. Stop bij voorkeur een kalenderbestand (‘ics file’) bij je bevestiging. Nu maar hopen dat er bij het live gaan niets misloopt…

Testen, testen en nog eens testen

Begin nooit aan een webinar voor je uitvoerig hebt getest. In de meeste webinar softwares zet je eenvoudig een testsessie op die je toelaat alles grondig voor te bereiden. Check ook of je internetverbinding sterk genoeg is, controleer je headset en zorg dat je locatie vrij is van storende achtergrondgeluiden. Duid een collega aan die vertrouwd is met de webinarsoftware en kan ingrijpen als er technisch iets fout gaat. Zo is er geen reden om bijvoorbeeld met vertraging te moeten beginnen.

Houd je aan je timing

Organiseer je een webinar tussen 11u30 en 12u00, zorg er dan voor dat je niet spreekt tot 12u07. We raden wel altijd aan één tot twee minuten later van start te gaan, niet iedereen komt namelijk op tijd. Laat intussen de klok zichtbaar aftellen, zo haakt niemand af.

Verspreid de webcast

Een van de grootste voordelen van webinars: je kunt ze opnemen. Die opname kan je nadien verspreiden als zogenaamde gated webcast. Het betekent dat mensen die er niet live bij waren, de webinar kunnen bekijken als ze hun contactgegevens ingeven. Dit kan je opnieuw via je website, sociale media, je e-mailhandtekening of via een aparte newsletter promoten. Uiteraard kan je een webcast in je newsletter integreren ter promotie van een volgend webinar.

Vraag deelnemers om feedback

Wat sprekers vaak als een moeilijkheid ervaren, is het gebrek aan directe feedback die ze krijgen. Je ziet namelijk je publiek niet. Toch is dat vrij eenvoudig op te lossen. Stuur na je live-event een korte vragenlijst naar alle deelnemers en je weet meteen wat ze ervan vonden. Of laat een moderator alle reacties bijhouden tijdens het webinar zelf.

Het start met content...

Allemaal heel mooi wat contentmarketing belooft, maar hoe begint u eraan? Hoe zorgt u ervoor dat u content kan omtoveren in leads? Zou het echt zo makkelijk zijn? Met deze gratis whitepaper zetten we u op weg. U krijgt twintig pagina's met ideeën, een checklist en een plan.

todo